15 Mart 1962 yılında ABD'nin o dönemdeki başkanı John Fitzgerald Kennedy'nin Temsilciler Meclisi'nde yaptığı konuşmada ilk kez Tüketici Hakları diye bir kavramdan söz etmesi sebebiyle dünyada “Dünya Tüketici Hakları” kutlanmaktadır.
Birleşmiş Milletler ise 1985 yılında aldığı bir karar ile bu konuşmanın yapıldığı tarihi, yani 15 Mart’ı “Dünya Tüketici Hakları Günü” ilan ederek resmileştirmiştir. Ülkemizde Dünya Tüketiciler Günü adıyla çeşitli faaliyetler yapılmakta, “Uluslararası Tüketici Örgütleri” de bu günü her yıl kutlamaya devam etmektedir.
Tüketici Hakları Evrensel Beyannamesi’nde tüketicinin 8 temel hakkı yer almaktadır. Bunlar; Temel gereksinmelerin karşılanması, Sağlık ve güvenliğin korunması, Ekonomik çıkarların korunması (seçme hakkı), Bilgilendirme, Eğitilme, Tazmin edilme, Temsil edilme, Sağlıklı bir çevrede yaşama hakkı olmak belirtilmiştir.
Ülkemizde de 2003 yılında çıkarılan “Tüketicileri Koruma Yasası” ile tüketici hakları koruma altına alınırken, 2010 yılında yapılan değişiklikle daha geniş haklar tanıyan bir Yasa yürürlüğe koyuldu. Böylece tüketicilerin hakları, yasal düzenlemeler kapsamında çağdaş anlamda güvence altına alındı.
Tüketiciler; Yasa ile birlikte dayanıklı tüketim mallarında iki yıllık garanti hakkı, Kapıdan Satış, Kusurlu Mal ve Hizmetler, Devre Tatil, Paket Seyahat, Sözleşmelerde Haksız Şartlar, Mesafeli Satışlar, Süreli Yayınlar ve Satış Sonrası hizmetler gibi konularda haklarını arama ve elde etme imkanına kavuşturuldu.
Ayrıca ayni yasa altında kurulan “Mal ve Hizmetler Hakem Heyeti” ile vatandaşlarımızın tüketici şikâyetleri inceleme ve soruşturulmaya başlandı.
Vatandaşlarımız satın aldıkları mal veya hizmette bir kusur tespit ettikleri zaman Bakanlığımıza bağlı Ticaret Dairesi bünyesinde kurulan “ALO 171” telefon hattı aranarak, mağduriyetler veya diğer ihbarlar bildirilebiliyor.
Son 1 yıl içerisinde Ticaret Dairesi kontrolündeki ALO 171 hattına mesajla veya bizzat konuşarak bırakılan 1801 adet çağrıya yetkili memurlarımız cevap vermiş ve gerekeni yapmıştırlar.
“Alo 171” hattımız 365 gün 24 saat hizmet vermektedir ve bu numarayı arayan vatandaşlarımız mesai saatlerinde karşılarında bir memurumuzu, mesai saatleri dışında da telesekreteri bulacaklardır. Telesekretere bırakılan ve Telefon Numarası içeren mesajlar sonraki ilk iş günü değerlendirilmektedir.
Ekonomi ve Enerji Bakanlığı olarak Tüketicilerimizin gelişmiş ülkelerde yaşayan tüketiciler ile aynı haklara sahip olmaları ve tüketici haklarının daha ileriye götürülmesi konusunda çalışmalarını sürdürmektedir.
15 Mart Dünya Tüketiciler Günü vesilesiyle tüm halkımızın tüketici bilincini geliştirmek ve mevcut yasalarla korunan haklarının farkında olmalarını ve haklarını aramalarını temenni ediyoruz.
“Ekonomi ve Enerji Bakanlığı”